Vi flytter

skønhedssøvn

Indlægget indeholder et reklamelink

Jeg elsker at vågne op om morgenen efter en god og lang nattesøvn, for jeg ved bare, at min krop ikke fungerer, hvis jeg har sovet for lidt og for dårligt. Manglende søvn påvirker mit humør og mit overskud, og det er bare virkelig træls at ødelægge en dag pga dårlig nattesøvn. Jeg er stensikker på, at jeg ikke er ene om at have det sådan. Vi ved jo også godt allesammen, at søvn er vigtig, og at det spiller en lige så stor rolle som sund kost og motion.

Med mit arbejde som sygeplejerske i både dag- aften- og nattevagter, er det selvfølgelig en udfordring for mig at holde min skønhedssøvn ved lige, men jeg gør, hvad jeg kan. Se mine tips til en bedre nattesøvn lidt længere nede i indlægget.

Jeg synes virkelig, vi har skabt et dejligt sovemiljø i vores nye lejlighed. Soveværelset er lyst og roligt og indeholder ikke meget mere end en god og komfortabel seng, et indbygget skab og en kommode. Vi har droppet fjernsynet i soveværelset og ophængt et mørklægningsgardin, der kan rulles ned bag de tynde, hvide gardiner. Mørklægningsgardiner er især uundværlige for mig, når jeg kommer hjem fra nattevagt og skal sove om dagen.

Tips til en god nattesøvn

Skab et godt sovemiljø
Soveværelset skal være et rart sted at sove i. Fjern tv’et og andre forstyrrende elementer. Selvom Netflix i sengen er lækkert, er soveværelset altså kun beregnet til søvn og lagengymnastik.
Sørg for at rummet er ryddeligt, støj-frit, og at det kan gøres mørkt. Brug eventuelt ørepropper og sovebriller eller ophæng et mørklægningsgardin, som kan holde lyset ude om natten.

Komfort
Invester i en god seng, der passer godt til din krop og sørg for at du kan svøbe dig i gode dyner, hovedpuder og lækkert sengetøj. Vi tilbringer trods alt en stor del af vores liv i vores seng, så det er vigtigt at komforten er i top.
Jeg selv kan ikke undvære at sove med mine hovedpuder fra Save my face. De er med alle steder, hvor jeg sover. I bilen, i flyet, i sommerhus, på hotel, hos veninder. De har virkelig været en god investering.

Temperatur
Sørg for at dit soveværelse er køligt. Den optimale værelsestemperatur ved søvn er for de fleste 18-21 grader. Hvis soveværelset enten er for varmt eller for koldt, kan det forstyrre søvnen, ved at kroppen skal arbejde ekstra hårdt for at tilpasse sig omgivelserne.

Beroligende dufte
Nogle æteriske olier har en fantastisk evne til at hjælpe kroppen til at falde til ro. Især lavendel er kendt for sine beroligende og afslappende egenskaber.
& now pillow spray fra REN er en helt fantastisk blanding af forskellige søvndyssende naturlige dufte som lavendel, ylang ylang og cedartræ. Spray på din hovedpude inden natten, luk øjnene og glid stille og roligt ind i en god søvn. (reklamelink fra emma.dk

Kom ned i gear
Lav afslappende aktiviteter inden sengetid. Læs i en bog, dyrk yoga, , overtal din kæreste til at give dig massage, mediter eller hør afslappende musik.
På det Hospice jeg var på i min sygeplejeske-praktik, lærte jeg harpeterapeuten Trine Opsahl at kende. Hun spiller det smukkeste, mest beroligende harpemusik for patienterne på Hospice Sjælland.
Jeg hører ofte hendes musik, når jeg selv har brug for at falde til ro. Mange aftener musikken lullet mig i søvn.
Luk dine øjne og hør Trine spille på sin harpe.

Skru ned for det blå lys
Vores elektronik udsender et blåt lys, der påvirker vores hjerne, og snyder den til at tro, at det stadigvæk er dag. Det gør, at vores krop producerer meget mindre melatonin, der er et søvnfremmende hormon.
På iPhones er der en funktion, der kaldes for night-shift. Night-shift kan give skærmen et rødgult lys. På min egen iPhone har jeg indstillet den til automatisk at skifte til rødgult lys hver dag kl. 20.00.


Søvndyssende mist til din hovedpude – & now pillow spray fra REN (reklame)

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Vi flytter